דיסקלקוליה היא לקות למידה אשר באה לידי ביטוי בקשיים שונים בחשבון ומתמטיקה. מדובר על לקות למידה אשר מקשה מאוד על האדם אשר מתמודד עימה ללמוד את מקצועות החשבון, לבצע פעולות מתמטיות יחסית פשוטות ביחס לבני הגיל שלו וכן, ללמוד את חוקי המתמטיקה השונים וזאת ללא סיבה כלשהי שנראית לעין. לא פעם התלמיד יגלה רצון ללמוד מתמטיקה ואף ישקיע בכך לא מעט, אך עדיין לא יחווה הצלחה. חשוב לדעת כי דיסקלקוליה היא סוג של דיסלקציה פונולוגית. היא פוגעת ב1 ועד 6 אחוזים מהאוכלוסייה כולה והיא תפגע יותר בבנות מאשר בבנים. כמו כן, חשוב לדעת כי מדובר על לקות המופיעה כבר בגיל צעיר ולא פעם אצל לא מעט תלמידים ועל כן, מיד כאשר מזהים סימנים אשר יכולים להצביע על לקות הלמידה המדוברת, חשוב לפנות לאבחון מתאים.

מתי כדאי לגשת לאבחון דיסקלקוליה?

חשוב לדעת כי ישנם לא מעט תלמידים אשר מתקשים במתמטיקה. לא מדובר על תחום פשוט והוא דורש חשיבה מעמיקה, הבנה לוגית ותרגול. לא כל תלמיד אשר מתקשה במקצועות המתמטיקה לוקה בדיסקלקוליה. יחד עם זאת, אם מדובר על תלמיד שרמת האינטליגנציה שלו איננה נמוכה והוא מצליח מצוין במקצועות אחרים, אך רק בחשבון הוא מוצא את עצמו מתמודד  עם קשיים ואף מפתח פערים ביחס לבני כיתתו, כדאי מאוד לבחור עבורו אבחון דיסקלקוליה, אשר יסייע להבין האם הקשיים שלו נובעים מהלקות המדוברת.

ההמלצה על האבחון המדובר יכולה להיות של הצוות החינוכי אשר רואה את מצבו של התלמיד ומבין כי ייתכן שהוא סובל מהלקות המדוברת. כמו כן, במידה והצוות החינוכי איננו מפנה לאבחון המדובר, אך ההורים חשים במצוקה של התלמיד לנוכח ההתמודדות שלו עם מקצועות המתמטיקה, הם יכולים לפנות באופן עצמאי לאבחון זה.

כיצד מתבצע האבחון?

חשוב להבין כי אבחון דיסקלקוליה מהווה דבר חשוב ביותר עבור כל תלמיד שיש חשש כי הוא מתמודד עם הלקות המדוברת שכן, העדר ההצלחה שלו והקשיים הניכרים שלו בתחום, על אף מאמציו הבלתי פוסקים, עלולים ליצור אצלו תחושה של תסכול, דימוי עצמי נמוך וביטחון עצמי נמוך. אבחון דיסקלקוליה לא פעם יהיה אבחון דידקטי במקצועות החשבון והמתמטיקה. הוא יכלול בו מגוון רחב של היבטים שונים וזאת בכדי לקבל תמונת מצב מלאה של הילד. לעיתים האבחון ישלב בו גם מבחני שפה, אינטליגנציה, קשב וריכוז ועוד. המטרה היא לדייק עד כמה שניתן באבחון ולהגיע למסקנה המתאימה והנכונה שתאפשר לבצע את ההתאמות הנדרשות לילד ולהעניק לו תחושה של הצלחה ומסוגלות.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here